Hvordan arrangere webinar eller web-møter riktig
Hvis du vil øke salget betydelig eller engasjere ditt publikum. La oss snakke om det.
Forbered ditt online webinar før du markedsfører det
Før du markedsfører webinaret ditt, sier det seg selv at du trenger å komme med et spennende tema, planlegge strukturen til webinaret ditt, designe et lysbildepresentasjon og opprette en plattform for webinar som vil hjelpe deg med å få registreringer og seere.
La meg belyse dette i trinnene nedenfor:
Lag et interessant Webinar-emne
Det første trinnet er å finne et interessant tema for webinaret ditt. For å komme med et emne kan du f.eks. se gjennom Google Analytics og se hvilke innlegg som har fått mest trafikk på din side og finne en måte å utvide dem ytterligere.
Du kan også se gjennom kunde- eller klientkommunikasjonen og se hvilke spørsmål som dukker opp ofte. En annen måte å komme opp med et emne på er å gjennomsøke sosiale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn og se hva slags spørsmål og samtaler som skjer rundt søkeord relatert til produktene og tjenestene dine.
Lag en skisse for ditt webinar
Når du har bestemt temaet ditt, er det viktig å skissere webinaret ditt, da dette vil hjelpe deg med å eventuelt designe lysbildepresentasjon i neste trinn. Vurder å dele inn emnet ditt i flere hovedpunkter som svarer på noen av det du har undersøkt tidligere.
Du må også tenke på hvilket produkt eller hvilken tjeneste som vil tjene som et flott høydepunkt på slutten og planlegge en enkel overgang til den selgende/fengende delen av webseminaret. Ikke glem å bruke tilleggsprodukter som spesialtilbud eller begrensede tidsbonuser for live-deltakere.
Lag et rettledende manus
Når skissen din er ferdig, er det på tide å bruke f.eks. PowerPoint og lage en presentasjon. Du vil være sikker på at dette inneholder følgende:
- Tittel og intro lysbilde
- Ett lysbilde for hvert hovedpunkt
- Flere lysbilder som hjelper deg med å forklare hovedpoengene
- Blanding av visuelle lysbilder og bare lysbilder
- Bilder, ikoner og former som gjør lysbildet mer engasjerende
Det viktige tipset du må huske på er å bruke en hovedpoeng per lysbilde for å redusere risikoen for at publikum mister interesse og drar før webseminaret er ferdig.
For å spare tid, bør du vurdere å bruke en ferdiglaget PowerPoint-mal som du enkelt kan tilpasse med ditt eget innhold og merkevareelementer. For mer informasjon ta kontakt.
Design et Killer Webinar
Det neste forberedelsestrinnet er å designe en avslutningsside for et avgjørende seminar der du vil lede målrettet trafikk. Selv om det er mange verktøy der ute som du kan bruke til å designe en destinasjonsside, er en HTML-mal en av de raskeste måtene å hjelpe deg med å få webinar-siden din best mulig.
Hvis du trenger hjelp til hva du skal inkludere og hvordan du strukturer webinar-siden din, kan vi hjelpe deg med å designe en høyverdi side for webinar som får nødvendig oppmerksomhet.
Velg din webinarplattform
Du må også velge en plattform for webinaret ditt.
Dette vil tillate deg å kringkaste webinaret ditt til publikum og delta i en samtale med dem via Live Chat. En av de mest populære plattformene er Zoom, WebinarJam, men det er også andre populære plattformer som GoToWebinar, Demio, BigMarker og andre.
De fleste av disse plattformene krever et månedlig abonnement og tilbyr fordeler som integrering med leverandøren av e-postlisten, automatiske påminnelser og opptak, skjermdeling og mer. Kostnaden varierer fra 410 - 890 i måneden ved årsabonnement.
Hvis du har et budsjett og har en Google-konto, kan du bruke YouTube Live som et gratis alternativ eller til og med bruke en programvare som OBS eller Ecamm Live og bruke Facebook Live i en privat gruppe.
Lag en takkeside
En flott måte å øke antall deltakere til webinaret ditt er å omdirigere dem til en takkeside med sosiale delingsknapper når de fyller ut registreringsskjemaet.
Ta med en kort melding som takker dem for registreringen og inviterer dem til å dele webinaret med vennene sine. Ved å gjøre dette presenterer du webinaret ditt foran et nytt publikum som har potensial til å bli nye kunder eller tilhørere.
Send bekreftelses-epost
Til slutt, ikke glem å sende ut en bekreftelses-e-post umiddelbart etter at folk registrerer seg for webinaret ditt og inkluderer muligheten til å lagre tid og dato i deres foretrukne kalender.
Nå som vi har dekket hvordan du skal forberede deg før du begynner å jobbe med markedsføringsstrategien for webinar, la oss gå gjennom markedsføringstaktikken du kan bruke til å markedsføre webinaret ditt effektivt.